Rózsagyökér élettani hatásai és amit érdemes tudni róla

Közzétette Organic Lab on

Viszonylag kevesen ismerik még hazánkban ezt a csodálatos gyógynövényt, pedig számos olyan hatással rendelkezik, amelyikre nagy szüksége van az emberiségnek.

Nem véletlen, hogy viszonylag hidegebb éghajlaton már évszázadok vagy akár évezredek óta is nagy népszerűségnek örvendhet. Bár, talán az sem ok nélkül alakult ki, hogy a magyar nyelvben is számos érdekes, régies elnevezése létezik, hiszen lehetséges, hogy távolabbi rokonaink talán mégiscsak barátságot kötöttek már vele valaha.

Régen sem volt egyszerű ugyanis az élet, mai rohanó világunkban azonban a stresszt szinte egyikünk sem tudja elkerülni. Érdekesség, hogy nem minden stressz káros a modern pszichológia szerint, hiszen lehetséges a stresszt a javunkra fordítani, akár a rózsagyökér segítségével is.

Azoknak pedig, akik valamilyen sajnálatos okból fokozott mennyiségű, kellemetlen stresszhatásnak vannak kitéve, mindenképpen érdemes figyelni és megismerkedni a fantasztikus rózsagyökérrel, hiszen elhozhatja számukra a régen várt enyhülést, megváltást.

Mit érdemes tudni a rózsagyökérről?

  • A rózsagyökér tudományos neve vagy latin neve: rhodiola rosea.
  • Magyarul több más elnevezése is lehetséges. Ilyenek az illatos varjúháj, rózsás varjúháj, sarki gyökér, aranygyökér és más, tájjellegű nevek.
  • A növény Európa és Ázsia hidegebb, hegyvidékes területein él legszívesebben.
  • Így nem véletlen, hogy Oroszországban és a skandináv országokban hosszú emberöltők óta alkalmazzák már a stresszel kapcsolatos problémák, például a depresszió tüneteinek enyhítésére.
  • A rózsagyökér legfontosabb tulajdonsága az, hogy adaptogén gyökérről van szó. Ez azt jelenti, hogy segít a megküzdést, stresszhez való alkalmazkodást.
  • A rózsagyökért körülbelül 140 hatóanyaggal rendelkezik. Két legfontosabb hatóanyaga a rosavin és a salidroside.
  • A rózsagyökér egyre növekvő népszerűségnek örvend az étrend-kiegészítők területén is, hiszen a fizikai egészségünkkel kapcsolatos örvendetes hatásai is egyre inkább megmutatkoznak.

Lássuk tehát, hogyan segít a rózsagyökér a testi-lelki egészségünk karbantartásában, a kisebb-nagyobb megpróbáltatások kiküszöbölésében vagy enyhítésében?

  1. Segít a megküzdésben

Ha úgy érezzük, összecsaptak a fejünk fölött a hullámok, nehezen birkózunk meg a felgyülemlett stressz-szel, túl sok lett hirtelen a felelősség és a probléma, érdemes felkeresnünk egy pszichológust vagy egy pszichiátert.

A rózsagyökér pedig kiválóan működhet kiegészítő segítségként, amennyiben a terápiában esetlegesen alkalmazott más szerekkel jól együttműködik – erről mindig konzultálni kell a szakemberrel.

Enyhébb lefolyású, rövidebb időtartamú stressz esetén pedig önállóan is közreműködhet abban, hogy könnyebben átvészeljük a nehezebb időszakokat. Enyhébb fáradtság, kimerültség, szorongás, enyhébb kiégési tünetek esetén igénybe vehetjük a szolgálatait.

Ha azonban úgy érezzük, túlnőtt rajtunk a probléma, ne késlekedjünk, keressünk szakembert!

  1. Felveszi a harcot a fáradtsággal

Az egyszerűbb fáradtság, fizikai- és idegkimerültség ellen is hatékonynak bizonyult a rózsagyökér, amint az kísérletek, megfigyelések is igazolták.

A fáradtságot okozó jellemző időszakokban – sportversenyek előtt, vizsgaidőszakban, hosszabb projektek esetén – bátran alkalmazhatjuk tehát a rózsagyökeret.

A rhodiola ugyanis javítja a közérzetünket, csökkentheti az ilyenkor tipikus hangulatingadozásokat, illetve segíthet abban, hogy jobban tudjunk összpontosítani.

  1. Enyhítheti a depresszió tüneteit

Több kutatás is vizsgálta már a rózsagyökér hatását major depresszióra.

Bizonyos esetekben, bizonyos adagokban úgy találták, hogy a segítség valóban lehetséges.

Általánosságban elmondható, hogy a kísérleti csoportok érzelmi állapota stabilizálódott, álmatlansággal kapcsolatos panaszaik rendeződtek.

Fontos tudni, hogy a depressziós állapotban tapasztalt javulás azonban csalóka lehet a nem szakértők számára, ezért ilyen esetben mindig szaksegítséget kell kérnünk.

  1. Serkenti az agyműködést

A rhodiola enyhítheti a mentális fáradtságot, javíthatja a munkateljesítményt, segítheti a megfelelő koncentrációt.

Éjszakai műszakban dolgozó orvosoknál, kadétoknál és egyetemi hallgatóknál végzett vizsgálatok során jutottak ezekre az eredményekre.

A rhodiola tehát extrém mentális és fizikai stressz esetén fokozhatja a mentális teljesítményt.

  1. Növelheti az edzés hatékonyságát

Kísérletek bizonyították, hogy a rózsagyökeret szedő sportolók tovább bírták az edzést, mint azok a társaik, akik csupán placebot kaptak.

Kutatások szerint a rhodiola csökkenti az érzékelt erőfeszítést, illetve a fáradtságot, ezáltal pedig gyakorlatilag fokozhatja az edzés hatékonyságát és hosszabb ideig tartó, keményebb edzés válik lehetségessé a közreműködésével.

  1. Könnyebbé teheti a cukorbetegek életét

Rágcsálókon végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a rhodiola csökkentheti a vércukorszintet.

Sajnos, embereknél még nem tudunk ilyen vizsgálatról, ennek ellenére mégis arra következtethetünk ebből, hogy lehetséges, hogy a cukorbeteg emberek életminőségén is javíthat ez a csodálatos növény.

  1. Még a rákbetegek életminőségét is javíthatja

Egyes – kémcsőben végzett – vizsgálatok alapján, a rózsagyökér, pontosabban annak egyik legaktívabb hatóanyaga, a salidroside, gátolhatja a hólyag-, vastagbél-, emlő- és májrákos sejtek burjánzását, növekedését.

Sajnos, egyelőre itt sem tudjuk biztosan, milyen hatást fejthet ki mindez az emberekre. Mindenesetre a kémcsöves vizsgálatból levonható következtetések ígéretesnek bizonyulnak.

Kiknek ajánlott rózsagyökeret fogyasztani?

Láthatjuk tehát, hogy a rózsagyökér számos területen fejti ki előnyös hatásait, amelynek egy részét már tudományos kutatások is igazolták.

Bár némely területén további vizsgálatokra lesz szükség ahhoz, hogy konkrét és biztos eredményre juthassunk a rózsagyökér emberekre kifejtett áldásos hatásaival kapcsolatosan, annyit már biztosan elmondhatunk, hogy a tudomány jelenlegi állása alapján jó reményekkel kecsegtető eredményeket tapasztalunk.

Jelenlegi tudásunk alapján tehát a rózsagyökeret szinte mindenkinek bátran ajánljuk, aki fokozott fizikai vagy szellemi megterhelésnek van kitéve. Intenzívebb edzés, élsport vagy keményebb vizsgaidőszak esetén tehát minden bizonnyal hasznos segítőtársunk lesz a rózsagyökér.

Komolyabb stresszel kapcsolatos panaszok, depresszió, szorongás, esetleg kiégés esetén is enyhíthet a tüneteken a rózsagyökér, azonban semmiképpen sem felejtsünk el erről konzultálni a pszichológusunkkal és a kezelőorvosunkkal!

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések