A Kolin (B8-vitamin) szerepe az egészség fenntartásában

Közzétette Organic Lab on

A kolin a májvédelemben, a zsírvesztésben, az alacsonyabb koleszterinszint beállításában, és bizonyos kognitív funkciók javításában élen járó, úgynevezett lipotróp anyag.

A kolin a B-komplex étrendkiegészítők fontos építőköve, bár nem sorolják a B-vitaminok közé, hanem külön kategóriát képvisel. A májban, a tojásban, a földimogyoróban és a búzacsírában nagy mennyiségben fordul elő, de remek forrása a lecitin is, leggyakrabban ezzel együtt jutunk hozzá. A kolin lipotróp anyag, amit azt jelenti, hogy afféle természetes emulgeátorként segít a zsírok és a koleszterin szervezetben történő bontásában, a májban, az epehólyagban és bizony az érfalakon is.

A kolin szorgos kis szakemberként vesz részt számos biológiai folyamatban. Foszfatidil-kolinként a sejthártya épségének megtartásában jár élen, de a sejten belüli kommunikációs felelősként is számíthatunk rá. Ha kolinhiányban szenvedünk, az azt eredményezi, hogy a sejtek funkciómegtartása kevésbé érvényesül, és a sejtelhalás is jelentősebb lesz. Ezt hétköznapi nyelven úgy hívjuk, hogy nem várt öregedés.

A kolin remek eszköz tehát az öregedés általános gátlásában, még ha nem is bonyolódunk bele komoly biokémiai folyamatok taglalásába.

Az agyban is jelentős szerepe van a kolinnak, ugyanis az agyban acetil-kolinná válik, ami az idegsejtek közti ingerület-átvitelt segíti, így véd a demencia, és a különböző neurodegeneratív állapotok kialakulása vagy épp súlyosbodása ellen.

Számtalan kutatás vizsgálja a kolin Alzheimer-kórra gyakorolt pozitív hatását, az eredmények több mint bíztatóak. A kolint leginkább lecitinnel juttatják a kísérletekben résztvevők szervezetébe, és számos pozitív hatását találták. Egészséges, tüneteket nem mutató emberekben nagy eséllyel véd a neurodegeneratív betegségek és a demencia ellen.

A kolin a máj nagy barátja is, és nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy a májműködés és az agyműködés szoros összefüggésben állnak egymással, tehát egy egészségesebb máj az eleve egy egészséges agyműködést feltételez, mint ahogy ez fordítva is igaz: egészségtelen máj esetén a kognitív képességek is romlanak.

Miért használjuk a kolint?

Íme, néhány érv a kolin mellett:

- Védi a májat, segíti a méregtelenítést, alkohol vagy drog fogyasztása esetén segít a káros hatások elkerülésében.

- Véd a máj elzsírosodása ellen, akkor is nagyon fontos a hatása, ha valakinek alkatilag enyhén zsírosabb a mája.

- Fokozza a zsírégetést, ezért például diéta mellett is a zsírvesztést támogatja, nem pedig az izomvesztést.

- Csökkenthető vele az epekő kialakulásának esélye.

- Csökkenti a koleszterin szintet.

A kolin további előnyös hatásai

- Egyértelműen jótékonyan hat az agyi funkciókra. Hatásos a demencia megelőzésében és javításában, továbbá az Alzheimer-kór és egyéb más súlyos kórképek esetén is hatásos segítség.

- B-vitaminokkal együtt hatásos a gyomorégés ellen is.

Hogyan adagoljuk a kolint?

Napi ajánlott bevitel: nőknek 425 mg, férfiaknak 550 mg naponta. Ezt általában a kellően színes táplálkozás még fedezni is tudja, de szükséges lehet ennek akár a többszörösét is alkalmazni. Remek választás a B-vitamin család tagjaival együtt alkalmazni, mert erősítik egymás hatását.

Miben találunk kolint?

Általában ritkán találkozhatunk kifejezetten kolin hiánnyal, de hacsak nem eszünk rendszeresen marhamájat, és akár naponta tojást, akkor azért a napi kolin-igényünket is igencsak alsó hangon teljesítjük:

100 gramm / kolin tartalom az alábbi nyersanyagokban:

Marhamáj: 532 mg

Beefsteak: 69 mg

Tojás (1 egész): 280 mg

Földimogyoró: 105 mg

Tej: 10 mg

Karfiol: 22 mg

Fontos „lelőhelyei” még a kolinnak a búzacsíra, a lecitin, a burgonya, és mindenféle májak-belsőségek.

Túladagolható a kolin, illetve veszélyes lehet?

Bár nehezen elképzelhető a túladagolása, hiszen ahhoz tonnaszám kellene enni a tojást és még táplálékkiegészítővel is marokszám kellene naponta bevinni a kolint, de játszunk el a gondolattal: lehetséges túladagolni a kolint, tehát ha a családban a kutya vagy netán kisgyerek hozzáfér a vitaminokhoz és beszed belőlük, akkor nem lehet elütni azzal, hogy majd egészségesebb lesz. A kolin nagyon hasznos, óriási szükségünk van rá, de túladagolás gyanúja – napi 10 grammnyi dózis – esetén orvoshoz kell fordulni.

 

Források:

Canty DJ, Zeisel SH. Lecithin and choline in human health and disease. Nutr Rev. 1994; 52: 327-339.

Cohen BM., Renshaw PF, Stoll, AL. Decreased brain choline uptake in older adults. An in vivo magnetic resonance spectroscopy. J Amer Med Ass. 1995; 274:902-907.

Ikonomovic MD, Mufson EJ, Wuu J, Bennett DA, DeKosky ST. Reduction of choline acetyltransferase activity in primary visual cortex in mild to moderate Alzheimer's disease. Arch Neurol. 2005 Mar;62(3):425-30. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15767507)

Murray, Micheal T. Encyclopedia of nutritional supplements : the essential guide for improving your health naturally, 1996.

PDR for Nutritional Supplements, First Edition, 2001.

Pomfret EA, Dacosta KA, Zeisel SH. Effects of choline deficiency and methotrexate treatment upon rat liver. J Nutr Biochem. 1990 Oct;1(10):533-41. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15539171)

Vitaminok, gyógynövények, ásványi anyagok - Reader's Digest válogatás, 2001, Budapest.

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések