Cink kedvező élettani hatásai

Közzétette Organic Lab on

Az emberi szervezetnek sokféle tápanyagra van szüksége a normális működéshez. Vitaminok, ásványi anyagok egész sora segíti az immunrendszer erősítését, melyeket az étrendünkkel is bevihetünk a szervezetbe.

A cink is egy fontos ásványi anyag, annak ellenére, hogy csak nagyon kis mennyiségben van rá szükség, de nélkülözhetetlen a vércukorszint egyensúlyának megtartásában, az ízlelés és szaglás kitűnő működésében, az immunrendszer erősítésében, és fontos szerepet játszik a szénhidrát-anyagcsere folyamatokban is.

A szervezetünk elsősorban a csontokban és a fogakban tárolja a cinket, de az izmokban, a bőrben, májban és a férfi nemi szervekben is jelen van bizonyos mennyiségben.

A cink kedvező élettani hatásai

Nagyon fontos a vércukorszint egyensúlyának megtartásában. A hasnyálmirigy inzulint termel, ami a vércukor sejtekbe történő beépüléséhez szükséges. A sejtek inzulinra adott válaszát inzulinválasznak nevezik. Itt lép be a folyamatba a cink, hiszen ha nincs elég cink a szervezetünkben, akkor az inzulinválasz lecsökken, és a vércukorszint elszabadulhat.

Anyagcsere folyamatainak szabályozásában is zavar állhat be cinkhiány esetén, mert lelassul az anyagcsere.

A sejtfalak erősítésével hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez, így a megfázásos és influenzás megbetegedések is ritkábbak lesznek.

A sejtmagokban több ezer gén található, amelyek különböző utasításokat adnak a sejteknek. Abban, hogy a sejtek értelmezzék, és jól értelmezzék a kapott utasításokat, elengedhetetlen a cink jelenléte.

A cink hat a fehérvérsejtek számának alakulására, valamint kiemelkedő szerepet tölt be az enzimekhez és a hormonokhoz kapcsolódó folyamatok támogatásában is. Szabályozza például a termékenységet is, mert segíti az egészséges spermiumok kifejlődését és védi őket a nehéz fémek okozta károsodástól. Aktiválja az enzimeket, segíti a sebgyógyulást és csillapítja az ekcémás tüneteket.

A cink közvetlenül az ízérzékelés és közvetve a szaglás kialakításában is részt vesz. A gustin nevű fehérjével közösen alakítják az ízlelést, és mivel a szaglás az ízleléssel kéz a kézben együtt jár, ennek működése is függ kettejük kapcsolatától.

Milyen betegségek előzhetőek meg, illetve kezelhetőek cinkpótlással?

  • Cukorbetegség
  • HIV / AIDS
  • Alzheimer-kór
  • Prosztata megbetegedések
  • Férfi terméketlenség
  • Gyulladásos bélbetegségek
  • Pikkelysömör
  • Időskori szürkehályog
  • Epilepszia
  • Megfázás és influenza

A túl sok cink is veszélyes

Mint mindenből, a mérték a cinkbevitelnél is érvényes. Cink túladagolás esetén hányinger, hányás, hasmenés, görcsök és gyomorfájdalom léphet fel, és jellegzetes fémes, keserű íz tapasztalható.

A cink viselkedése más ásványi anyagokkal és a vitaminokkal

A cink korlátozza a szervezet rézellátását, megnehezíti a kalcium felszívódását, viszont az A-vitamin szállítását hatékonyan segíti.

A cinkhiány tünetei

  • Ingadozó vércukorszint
  • étvágytalanság
  • csökken az ízérzékelés és a szaglás
  • fémes, keserű íz a szájban
  • depresszió
  • gyakori megfázások, influenza
  • fertőzések kialakulása
  • gyermekeknél növekedési zavar
  • hajhullás
  • bőrproblémák: pikkelysömör, ekcéma, pattanások
  • emésztési problémák, lassú emésztés
  • terméketlenség a férfiaknál
  • pajzsmirigy panaszok.

Természetes cinkforrások

Az étkezés során tudjuk pótolni és szabályozni szervezetünk cink ellátását. Cinkben gazdag a borjúmáj, a szarvashús, a bárány-, marha-, és a pulykahús, a spenót, a shiitake gomba, a spárga, a mángold, a tökmag, a zöldborsó, a tönköly, a szezámmag, a rák, a kagyló, a joghurt.

Mennyi cinkre van szükség naponta?

Az ajánlott cinkbevitel nagyban függ az életkortól, de az is befolyásolja a napi cinkbevitel adagját, hogy betegség miatt, pótlásra is szükség van-e. Gyermekeknek 2 mg-tól indul a napi adag, felnőtteknél pedig legfeljebb 40 mg lehet a bevitt napi mennyiség. Ettől több nem ajánlott.

Forrásjegyzék
Robert C. Atkins: Dr. Atkins’ Vita-Nutrient Solution: Nature’s Answer to Drugs, Touchstone; 1st Fireside Ed edition, 1999.
Phyllis A. Balch: Prescription for Nutritional Healing, Avery Trade; 5 Rev Upd edition, 2010
Earl Mindell: Earl Mindell’s New Vitamin Bible, Grand Central Life & Style; Rev Upd edition, 2011

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések