C-vitamin részletes információk, tudnivalók

Közzétette Organic Lab on

A C-vitamin fontosságával mindenki tisztában van. Ezt a tápanyagot ráadásul nem képes a testünk természetes úton előállítani, ezért kénytelenek vagyunk külső forrásból pótolni azt. Így a C-vitamin az egyik legnépszerűbb étrendkiegészítő a világon, amelyet nemcsak sportolók fogyasztanak.

Lássuk tehát: mit kell tudni a C-vitaminról annak érdekében, hogy a szedése biztosan az egészségünket, javunkat szolgálja?

Hogyan fejti ki hatását a C-vitamin?

A C-vitamint aszkorbinsavként is ismerhetjük. Nem állítja elő a szervezetünk, így muszáj megoldanunk a külsőleges pótlását. Mindez kizárólag a táplálkozás útján lehetséges, tehát ha nem eszünk megfelelő mennyiséget, akkor táplálékkiegészítő használatához kell folyamodnunk.

A C-vitamin izolációját Szent-Györgyi Albert nevéhez kapcsolják, aki Nobel-díjat is kapott munkájáért.

A C-vitamin erőteljes antioxidáns. Az antioxidánsok semlegesítik a szervezetben jelenlévő szabad gyököket, de stressz esetén segítséget kell ehhez igénybe venniük. Ezt a támogatást nyújthatja a külső úton bevitt antioxidáns.

Sokan nem tudják azt a hasznos információt, hogy a C-vitamin a vérnyomás csökkentéséhez is hozzájárulhat. Emberek millióinak életét is jobbá teheti továbbá azzal, hogy képes mérsékelni a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát.

A C-vitamin továbbá fékezheti a vashiányt, illetve segítheti a kollagén képződését.
Gyorsítja a sebgyógyulást, ezzel pedig segíti a sérülések, műtétek utáni gyorsabb lábadozást.

A C-vitaminnal könnyebb lesz koncentrálni is, hiszen felveszi a harcot a demencia és a memóriazavar ellen is.

A C-vitamin-tartalmú ételeket érdemes nyersen, főzés vagy gőzölés nélkül fogyasztanunk, hiszen a C-vitamin érzékeny a hőre is.

Mivel a C-vitamin-hiány súlyos gondokat eredményezhet, érdemes kiemelt figyelmet fordítani a C-vitamin-tartalmú ételek és táplálékkiegészítők bevitelére.

Mikor gyanakodhatunk a C-vitamin-hiányra?

A C-vitamin súlyos hiányállapota a skorbut, ez régen a hajókon gyakran előfordult. Sajnos, ők nem tudták megoldani, hogy zöldségeket és gyümölcsöket is egyenek, ezért az egyhangú étkezés miatt fordulhatott ez elő náluk.

A C-vitamin hiánybetegség tünetei lehetnek például a gyengeség, levertség, a csontok és az ízületek fájdalmai, a hangulatingadozások, a sebek nehezebb gyógyulása, az apróbb bevérzések a bőr és a körmök alatt, a fokozott vérzékenység, például fogmosásnál az ínyek könnyebb bevérzése, súlyosabb esetekben pedig akár a fogaink elvesztésével is számolhatunk.

A hajósok később figyelni kezdtek erre és rájöttek, hogy a citrusfélék, mint például a citrom, valamint a savanyú káposzta segít enyhíteni a tüneteket és csökkentheti a skorbut kialakulásának valószínűségét. Ekkor még nem tudták, hogy a magas C-vitamin-tartalmukban keresendő ennek oka.

Mennyi C-vitaminra van szükségünk?

Nők számára 75 mg az ajánlott napi beviteli mennyiség, férfiak számára pedig 90 mg.
Megfázás, sérülés után, illetve sportolók esetében nagyobb mennyiség javasolt.

Melyek a C-vitamin forrásai?

Ahhoz, hogy sok C-vitamint vigyünk be a szervezetünkbe, rengeteg nyers gyümölcsöt és zöldséget kellene fogyasztanunk. Sok C-vitamin van például a paprikában és a citromban, de ajánlott például a málna vagy az áfonya is.
Ezeket nagyon nehéz minden nap bevinni, így táplálékkiegészítőre lehet szükség.

Túladagolható-e a C-vitamin?

Nos, elvileg igen, viszont jó hír, hogy ez esetben a felesleges mennyiség a vizelettel távozik is. Táplálékkiegeszítő szedése esetén biztosított az optimális adagolás.

Láthatjuk tehát, hogy a C-vitamin egy alapvető fontosságú vitamin, amelyet nem állít elő a szervezetünk, a hiánya viszont komoly problémákat okozhat. Érdemes ezért változatos, egészséges táplálkozással, sok zöldség és gyümölcs fogyasztásával pótolni az elvesztett mennyiséget. Ez azonban nehezen megoldható a rohanó életvitelünknek köszönhetően, így optimális megoldásnak tűnik a táplálékkiegészítők fogyasztása.

Források:

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6842805/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16297506/

https://scitec.hu/kollagen-szintezis-es-a-c-vitamin-a5846

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20200263/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18464304/

https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)

Újabb bejegyzések