B9-vitamin - Folsav - Információk

Közzétette Organic Lab on

A B9-vitamin a B-komplex vitamin alkotórésze. Mint minden B-vitamin, így a B9 is nélkülözhetetlen fontosságú a szervezet egészséges működéséhez. A B9-vitamin más néven folsav, melynek biológiailag aktív formája a folát. Tulajdonképpen erre van szüksége az emberi organizmusnak.

Vízben oldódó, antioxidáns vitaminról van szó, amely szinte minden szervre kiterjedő betegségmegelőző hatással rendelkezik, ezért fontos étkezés vagy tabletta formájában naponta a szervezetbe juttatni. A folsavnak nagy jelentősége van már a gyermekáldás előtt, de a terhesség alatt és után is, hiszen a babák egészséges fejlődésében rendkívül aktív szerepet játszik.

Eredményesen alkalmazzák meddőség kezelésére is. Emellett az szájnyálkahártya és a fogínyek egészsége is függ a szervezetben jelenlévő folsav mennyiségétől, kóros esetben a folsav hiányától.

Mire jó a folsav?


Szív és érrendszer

A folsav védelmet nyújt elhalásos szívbetegség kialakulása ellen. A folsavnak szerepe van a sajnos ma már népbetegségnek számító magas vérnyomás megelőzésében. A folsav elősegíti az egészséges vérképzést, a fehérvérsejtek, a vörösvértestek valamint a vérlemezkék alaki és mennyiségi képződését. Emellett a folsav segít a fehérjék lebontásában, ami egy bonyolult biokémiai reakció. A folsavval megelőzhető az embólia kialakulása, így elmondható, hogy a folsav kivédi a szívbetegségek kockázatát.

Emésztőrendszer

A folsav nélkülözhetetlen az emésztőrendszer egészséges működéséhez. A folsav karban tartja az étvágyat. Ez mindenkinek hasznos lehet az egészséges anyagcsere működése okán, de különösen fontos azok számára, akik étvágytalansággal küzdenek, ami miatt energiahiányban is szenvednek. A folsav elősegíti a rendszeres anyagcserét és védelmet nyújt a bélparazitákkal szemben. A folsav védelmet nyújt a vastagbél számára is, ezzel nagymértékben csökkenti a vastagbél daganat kialakulásának lehetőségét.

Szem és látás

A folsav jelenlétében csökkenhet és kitolódhat az időskori látásromlás, ezért ebben az életkorban különösen fontos a megfelelő mennyiségű folsav bevitele. Optimális mennyiségű folsav jelenléte minimálisra csökkenti a szürke hályog kockázatát.

Immunrendszer

A folsav erősíti és karban tartja az immunrendszert, így segíti a szervezetet a különféle allergiák elleni védekezésben. A folsav jelenléte antioxidáns hatásánál fogva megelőzi a különféle daganatok kialakulását, különösen akkor, ha a többi B-vitamin is jelen van egyidejűleg. A B9-vitamin hiánya azonban védtelenné teszi a szervezetet a rákbetegségekkel szemben is.

Idegrendszer

A folsav eredményesen száll szembe a szorongással. A folsav meggátolja görcsrohamok kialakulását, ami akár alkohol megvonási tünetként, akár más okból fordul elő. A folsav fontos szerepet játszik az autizmus kezelésében is. A folsavat egyéb idegrendszeri betegségek gyógyítására is alkalmazzák, ilyenek például a depresszió, a koncentrációs zavar, de az elmebaj is.

Légzőrendszer

A folsav segíti a tüdőt teljes kapacitása működtetésében. A folsav segítségével megelőzhető az asztma, illetve megléte esetén segít a tünetek enyhítésében.

Mennyi folsav ajánlott naponta?

Mivel a B9-vitamin hiánya számos betegség, akár daganatok kialakulásában is szerepet játszhat, ezért érdemes gondot fordítani a megfelelő mennyiségű és minőségű folsav illetve B-komplex vitamin rendszeres bevitelére. Felnőttek részére 200 mikrogramm ajánlott belőle, gyermekek számára életkortól függően 25-200 mikrogrammnyi, várandós anyák számára 400-800 mikrogrammnyi mennyiségben naponta. A folsav szedése a többi B-vitaminnal együtt a leghasznosabb, hiszen jótékonyan felerősítik egymás hatását.

 

Forrásjegyzék:

Mangoni, A. A., et al.  Effects of folic acid supplementation on inflammatory and thrombogenic markers in chronic smokers.  A randomised controlled trial.  Thromb Res.  110(1):13-17, 2003.

Quere, I., et al.  Red blood cell methylfolate and plasma homocysteine as risk factors for venous thromboembolism:  a matched case-control study.  Lancet.  359(9308):747-752, 2002.

Cagnacci, A., et al.  High-dose short-term folate administration modifies ambulatory blood pressure in postmenopausal women.  A placebo-controlled study.  European Journal of Clinical Nutrition.  2009.

Wald, N. J.  Homocysteine and ischemic heart disease: results of a prospective study with implications regarding prevention.  Arch Intern Med.  158:862-867, 1998.

Mangoni, A. A., et al.  Effects of folic acid supplementation on inflammatory and thrombogenic markers in chronic smokers.  A randomised controlled trial.  Thromb Res.  110(1):13-17, 2003.

Elsbor, L.  Vitamin B12 and folic acid in Crohn’s disease.  Dan Med Bull.  29(7):362-365, 1982.

Lashner, B. A., et al.  The effect of folic acid supplementation on the risk for cancer or dysplasia in ulcerative colitis.  Gastroenterology.  112:29-32, 1997.

Christen, W. G., et al.  Folic Acid, pyridoxine, and cyanocobalamin combination treatment and age-related macular degeneration in women: The Women’s Antioxidant and Folic Acid Cardiovascular Study.  Archives of Internal Medicine.  169(4):335-341, 2009.

Chen, K. J., et al.  Association between folate status, diabetes, antihypertensive medication and age-related cataracts in elderly taiwanese.  J Nutr Health Aging.  15(4):304-310, 2011.

Matsui, E. C., et al.  Higher serum folate levels are associated with a lower risk of atopy and wheeze.  Journal of Allergy and Clinical Immunology.  123(6):1253-1259, 2009

Duthie, S. J.  Folic acid deficiency and cancer: mechanisms of DNA instability.  Br Med Bull.  55(3):578-592, 1999.

Bistulfi, G., et al.  Mild folate deficiency induces genetic and epigenetic instability and phenotype changes in prostate cancer cells.  BMC Biol.  8(1):6, 2010.

Bleich, S., et al.  [Folate against hyperhomocysteinemia. A new approach for the prevention and therapy of alcoholism-associated disorders?]  Nervenarzt.  75(5):425-430, 2004.

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések