A B7-vitamin (biotin) információk és tudnivalók

Közzétette Organic Lab on

A B7-vitamin a bőr, a köröm és a haj vitaminja.

A B7-vitamin hozzájárul a szervezet keratin-ellátottságához. A keratin nevű fehérje pedig ezeket a fontos testrészeinket alkotja. A testünk csupán rövid ideig képes tárolni a B7-vitamint.

A dohányzás, alkoholfogyasztás, sport, várandósság és szoptatás miatt megnőhet a B7-vitamin szükséglet.

Néhány érdekesség a B7-vitaminról

  • Az egyik legfiatalabb vitamin, hiszen 1967-ben sorolták be a B-vitaminok családjába.
  • Három néven is ismerhetjük: B7-vitamin, biotin és H-vitamin.
  • A B7-vitamin vízben vagy alkoholban oldódó vitamin.
  • A B7-vitamin jelentős szerepet játszik a zsír, a fehérje és a szénhidrát energiává alakításában.
  • A B7-vitamin hozzájárul a bőr, a köröm és a haj egészségéhez.
  • A B7-vitamin ként tartalmaz.

Mennyi B7-vitaminra van szükség?

Több B7-vitamint érdemes szednünk dohányzás, rendszeres alkoholfogyasztás, élsport, várandósság vagy szoptatás esetén, az emésztőrendszert érintő betegségeknél, túlzott stressznek való kitettség során.
A testben természetes formában is termelődik B7-vitamin, a bélflóra baktériumai állítják elő.

Milyen előnyökhöz juttatja fogyasztóját a B7-vitamin?

Csökkenti a gyulladásokat.
Javítja az agyműködést, egyes kognitív funkciókat.
Segít csökkenteni a vércukorszintet.
Növeli a HDL-koleszterin szintjét, és csökkenti az LDL-koleszterin szintjét.
Várandósság alatt hozzájárul a magzat egészséges fejlődéséhez.
Jelentős szerepet játszik a zsír, a fehérje és a szénhidrát energiává alakításában.
Hozzájárul a bőr, a köröm és a haj szépségéhez és egészségéhez.

Melyek a B7-vitamin természetes forrásai?

  • Húsfélék: sertéshús, máj, vese, lazac, hering.
  • Olajos magvak: dió, mandula, földimogyoró, pisztácia, napraforgómag.
  • Tejtermékek: tej, cheddar sajt.
  • Gyümölcsök: banán, avokádó, málna, eper.
  • Zöldségek: spenót, brokkoli, karfiol, borsó, édesburgonya, bab, sárgarépa, paradicsom.
  • Tojás.
  • Sörélesztő.
  • Kenyér, gabonafélék, rizskorpa.
  • Gomba.

A hőkezelés nem használ az élelmiszerek B7-vitamin-tartalmának, ezért mindent lehetőleg, nyersen, esetleg párolva fogyasszunk!

Hogyan állapítható meg, ha alacsony a B7-vitamin-szintünk?

A B7-vitamin hiánytüneteivel viszonylag ritkán találkozunk, mégsem árt ezzel kapcsolatban sem óvatosnak lennünk.

Súlyosabb esetben magunkon is észlelhetjük például a haj elvékonyodását, fakóvá válását, a hajhullást vagy a pikkelyes, vörös kiütéseket a bőrön.

Enyhébb esetekben pedig akár a háziorvosunk, kezelőorvosunk is felhívhatja a figyelmet a pótlás szükségszerűségére.

Hogyan tudjuk a hiányzó B7-vitamint pótolni?

A változatos táplálkozás során a szervezet számára elegendő B7-vitamint tudunk elfogyasztani. Amennyiben mégis úgy érezzük, hogy ez nem elegendő, táplálékkiegészítőt is bevethetünk a jó cél érdekében.

Milyen mellékhatásai lehetnek a B7-vitamin tartalmú készítmény szedésének?

Eddig nem találtak mellékhatásokat. Ha nagy dózisú B7-vitamint szedünk, nem árt tudnunk, hogy ez megváltoztathat bizonyos laboratóriumi eredményeket. Mindenképpen érdemes tehát jelezni ezt a kezelőorvosunknak, aki megmondja majd, mit kell tennünk a laboratóriumi vizsgálatok előtt.

Érdemes tehát külső formában is bevinnünk ezt a hasznos és fontos vitamint akkor, amikor a kiemelt csoportokba tartozunk, azaz várandósság és anyatejes táplálás, illetve fokozott fizikai vagy szellemi aktivitás esetén.

Igénybe vehető a B7-vitamin által nyújtott segítség haj, köröm és bőrelváltozások esetén is, amit a testünk egészségesen fénylő, dús, selymes hajjal, szép, erős körmökkel és tiszta, hibátlan arcbőrrel fog meghálálni.

Célszerű tehát pótolni a B7-vitamint akár a vitamint tartalmazó élelmiszerek nagyobb mennyiségű fogyasztásával, akár jó minőségű táplálékkiegészítők bevitelével, az általános egészségi állapotunk javítása, illetve a szép külső érdekében.

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések