B6-vitamin információk - hiány és szükséglet

Közzétette Organic Lab on

A B6-vitamin a B-komplex vitamin család egyik tagja. A piridinhez hasonló felépítése miatt piridoxinnak nevezték el, de két másik teljesen eltérő kémiai alakban is létezik, piridoxál és piridoxamin néven.

Aktív formája a piridoxál-foszfát (PLP) az aminosav-anyagcsere folyamataiban, a karbonsavak lebontásában, és a glükóznak a glikogénből való kinyerésében is részt vesz.

A B6-vitamin vízben oldódó vitamin, mely az emberi szervezetben is megtalálható, és ételeinkkel is be tudjuk vinni. A többi B-vitaminhoz hasonlóan az emésztés után 8 órával kiürül a szervezetből, ezért kell pótolni táplálékkal vagy vitaminkészítményekkel.

A B6-vitamin számos kémiai folyamat nélkülözhetetlen eleme

A B6-vitamin részt vesz a hemoglobin előállításában, így elősegíti a vörösvérsejtek képződését a szervezetben. De a szervezet szinte összes molekulájának létrehozásában szerepet játszik.

A B6-vitamin a zsírok és a szénhidrátok anyagcsere folyamatainak is nélkülözhetetlen szereplője, ezáltal a szervezet energiaellátása is optimálissá válhat. Elősegíti az emésztőrendszer megfelelő működését is.

A fehérjék képzésében és lebontásában, valamint az enzimfehérjék előállításában is aktív résztvevő, hiszen a fehérjék alkotóelemei, az aminosavak is B6-vitamint igényelnek.

B6-vitamin az optimális agyműködésért és a depresszió ellen is

A három legfontosabb neurotranszmitter előállításához B6-vitaminra és egy másik B-vitaminra, a folsavra is szükség van. Ezeknek a kémiai hírvivő molekuláknak a feladata, hogy az ingerületet egyik idegsejttől a másikig szállítsák. Segít megelőzni az epilepsziás rohamokat, illetve azok gyakoriságát is, valamint a migrén ellen is jó.

Számos kutatás arra irányul, hogy a B6-vitamin hiánya milyen problémákat vet fel. Rájöttek, hogy az alacsony B6-vitaminszinttel rendelkező emberek között sokkal több a depressziós és boldogtalan ember. A B6-vitamin tehát nagyon fontos lételeme az agyműködésnek és a depresszió ellen is hatásos segítség.

Gyulladások és bőrbetegségek

A bőrbetegségben sejtregeneráló tevékenysége miatt ideális tápanyag. A B6-vitamin elősegíti az öregedét késleltető nukleinsavak megfelelő szintézisét. A fertőzések leküzdéséhez szükséges antitestek termelésében is aktívan tevékenykedik.

Milyen ételekben van B6-vitamin?

Sokféle ételben és alapanyagban megtalálható a B6-vitamin, ezért könnyen pótolni tudjuk a B6-vitamin szintet, ha szükséges. Leggyakrabban a zöldségekben, gyümölcsökben, halakban, a szárnyasokban, és a marhahúsban fordul elő. B6-vitaminban a nyers spenót a leggazdagabb. A gyümölcsök közül a banán és az ananász tartalmazza a legtöbbet belőle.

A főzés nincs jó hatással a B6-vitaminra

Az alapanyagok feldolgozásakor, akkor marad több a B6-vitamin hatóanyagból, ha nyersen fogyasztjuk, mert a hőkezeléssel bizonyos mennyiség eltávozik.

B6-vitamin hiány okai

Idős korban mindenképpen figyelni kell a B6-vitamin pótlásra, mert ekkor már előfordulhat, hogy nehezebben szívódik fel. A dohányzás és a fogamzásgátló tabletták is csökkentik a B6-vitamin hasznosulását a szervezetben.

A B6-vitamin a B-komplex család tagja, így nem meglepő, hogy együttesen fejtik ki igazán a hatásukat. Érdemes a folsavval és a B12-vitaminnal együtt szedni. De a B6-vitamin megfelelő hasznosulásához magnéziumra is szükség van.

B6-vitamin napi szükséglet

Általában csak 10 mg körül viszünk be naponta ebből a hasznos tápanyagból.

A napi szükséges bevitel a csecsemőknél és a gyermekeknél 0,1 mg-tól 1 mg-ig, a kamaszkorban 1,2 mg, felnőtteknek 1,3 mg és 50 év felett már 1,5-1,7 mg a szükséges napi adag. A legtöbbre a terhes nőknek van szüksége, minimum napi 1,7 mg-ra.

 

Forrásjegyzék
George Mateljan: The World’s Healthiest Foods – Essential Guide for the Healthiest Way of Eating, World’s Healthiest Foods, 2006
Combs GF. Vitamin B6. In: The Vitamins. Academic Press, Waltham, MA, 2007.
Hochberg M, Melnick D, Oser BL. On the stability of pyridoxine. J Biol Chem 1944;155:129-36.
Nanri A, Pham NM, Kurotani K, et al. Serum pyridoxal concentrations and depressive symptoms among Japanese adults: results from a prospective study. Eur J Clin Nutr 2013;67
https://hu.wikipedia.org/wiki/B6-vitamin
The Natural Med¬i¬cines Com¬pre¬hen¬sive Database, http://naturaldatabase.therapeuticresearch.com/home.aspx?cs=&s=ND

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések