B3-vitamin – avagy niacin – mint energiakatalizátor

Közzétette Organic Lab on

A B3-vitamin – más néven niacin – ritkán kerül tárgyalásra a B-komlexektől, pedig egy egészen különleges, összetett tápanyagcsoport rejtőzik eme egyszerű megnevezés mögött, ami például a nikonin-amidot és a nikotinsavat is magába foglalja. De menjünk sorjában!

A B3-vitamin hatásmechanizmusa

A B3-vitamin sikeresen vesz részt a szervezetben lévő szabad gyökök kiiktatásában, így a sejtszintű ártalmak ellen is kiválóan véd. Fontos tudni, hogy a niacin, a többi B-komplex vitaminhoz hasonlóan a szervezet energiaellátási folyamataiban vesz részt, és mint ilyennek, fontos szerepel van a zsírok, fehérjék, szénhidrátok megfelelő bontásában és a belőlük kinyerhető energia átalakításában, létrehozásában. B3-vitamin nélkül energiahiányosak, fáradtak, élettelenek leszünk.

Természetesen források: B3-vitamin

A niacinnak szerencsére számos természetes forrását ismerjük: pulyka- és csirkehús, borsó, bab, spárga, lencse (úgy általában a hüvelyesek), napraforgó, barnarizs, árpa, sárgadinnye, leveleszöldségek.

Hő hatására a niacin kioldódik a „hordozójából”, viszont benne marad például a főzőlében. Ezért az étrend összeállításakor nemcsak az ízekre érdemes koncentrálnunk, hanem arra is, hogy minél inkább csak párolással, kíméletes főzéssel készítsük el a B3-vitamint is tartalmazó étkeinket, így például leves formájában tökéletesen tudjuk biztosítani a napi niacin-bevitelt.

Mit okoz a B3-vitamin hiánya?

Alapvetően jelentős kockázatot nem jelent számunkra a B3-vitamin hiánya, ugyanakkor már csekély mértékű hiány is okozhat tüneteket, ráadásul a B-komplexek szoros együttműködését tekintve igen is oda kell figyelnünk arra, hogy megfelelő legyen a B3 bevitelünk, mert más B-vitaminok csak akkor fognak jól funkcionálni – amik például nincsenek zöldségfélékben –, ha a köztük lévő összhang és szinergia biztosított.

Ha rendszeresen fogyasztunk alkoholt, akkor nagy veszély fenyegeti a B3-vitamin „háztartásunkat” is, hiszen a B-vitaminok legnagyobb ellensége az italozás. Csekély mértékű alkoholfogyasztásnál is gondoljunk már a megfelelő pótlásra, és ha tehetjük, inkább mondjunk le mindenről, ami alkohol tartalmú, persze csak akkor, ha sokáig szeretnénk élni.

Mennyi a B3-vitamin napi szükséglete?

Vitaminok mennyiségigényénél és az esetleges táplálékkiegészítős pótlásnál szokott felmerülni a kérdés, hogy „Nem lehet túladagolni?”

A megfelelő étrendkiegészítőket alkalmazva és az egészséges, színes táplálkozást alapul véve nem lehet túladagolni, főleg, hogy az emberiség többsége B-vitamin hiánnyal küzd.

B3-vitaminból korosztályonként és testsúlyonként más mennyiségre van szükség, de alapvetően 10 mg-tól 35 mg-ig szólnak az ajánlások.

Minden esetben figyelembe kell venni a felszívódás mértékét is, például az alkohol jelenlétét az életvitelünkben, mert ha ez fennáll, akkor még a 35 mg is kevés lesz, de akkor is, ha alig fogyasztunk természetes formában B3-vitamint, és mindent 200 fokon sütünk.

Hogyan kapcsolódik a B3-vitamin más tápanyagokkal?

A niacin, mint vitamin, nélkülözhetetlen az ember számára (de egyébként például a kaméleonok táplálásának is fő eszköze a B3-vitamin). A B3-vitamint a szervezetünk is képes lehet előállítani, de ismerve a modern ember életvitelét és a minőségi éhezés fogalmát, jobb, ha ezt nem bízzuk a véletlenre. A B-vitaminok hiánya szervrendszeri és idegrendszeri panaszokhoz vezet, ezért nem szabad félvállról venni a pótlásukat, így a B3-vitaminét sem.

A B3-vitamin szoros összefüggésben dolgozik együtt a B6-vitaminnal, de még folynak a kutatások az összefüggés pontos mivoltjáról. Addig is, míg dűlőre jutnak, érdemes külön odafigyelnünk erre is.

Források:

George Mateljan: The World’s Healthiest Foods – Essential Guide for the Healthiest Way of Eating, World’s Healthiest Foods, 2006
The Natural Med­i­cines Com­pre­hen­sive Database, http://naturaldatabase.therapeuticresearch.com/home.aspx?cs=&s=ND
Leskova E, Kubikova J, Kovacikova E, et al. Vitamin losses: retention during heat treatment and continual changes expressed by mathematical models. J Food Comp Anal 2006;19:252-76.

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések