Amit a D-vitaminról tudni érdemes

Közzétette Organic Lab on

A D-vitamin nem csak biztosítja, de össze is hangolja az emberi szervezet egészséges működését, ezért a legújabb kutatások a D-vitamint már hormonként definiálják. Ezt a rangot azzal vívta ki magának, hogy szinte minden szerv működésére hatással van a jelenléte, illetve valamennyi vitamin, ásványi anyag és nyomelem hasznosulását elősegíti.

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, egyik forrása a táplálkozás, a másik a napfény. Az ilyen módon beszerzett D-vitaminok mennyisége azonban rendszerint nem elegendő, így a szervezet egészségének megőrzése érdekében napi D-vitamin cseppek vagy kapszulák formájában kell pótolnunk a hiányzó mennyiséget.

A D-vitamin szerepe az emberi szervezet működésében

A D-vitamin magas szintje következtében az immunrendszer megerősödik, a szervezet ellenállóvá válik a különféle betegségekkel szemben. A csontképző szerepe a legismertebb.

A szervezetben lévő kalcium, amely a belekben található és a táplálkozással jut el oda, a D-vitamin jelenlétében képes beépülni a csontozatba, a fogazatba és a szövetekbe. A kalcium hasznosulása tehát azon múlik, rendelkezik-e a szervezet megfelelő mennyiségű D-vitaminnal.

Különösen a változó kor környékén és azt követően fontos minden nő számára a D-vitamin pótlása, mert ezzel lehet megelőzni az időskori csontritkulást, és a fogak romlását, szuvasodását. Magas vérnyomás ellen is kitűnő védelmet nyújt, és ellenállóvá teszi a szervezetet az autoimmun és a daganatos betegségekkel szemben. A D-vitamin szintet egyszerű vérvétellel szokás leellenőrizni. 

A D-vitamin hiánya

Az hiánybetegségek elkerülése is megfelelő szintű D-vitamin elérésével kezdődik.  Nem véletlen tehát, hogy már néhány hetes csecsemőkorban megkezdődik a D-vitamin napi pótlása. Erős csontozatot, fogazatot, nagyfokú ellenálló képességet eredményez függetlenül attól, hogy élelmiszer vagy napsugárzás útján hozzájut-e a baba D-vitaminhoz.

A D-vitamin hiánya megjelenik a hormonrendszer működésében is, leggyakrabban a pajzsmirigy működési zavarai alakulnak ki hiánya esetén, de minden egyes szerv működésére hatással van a hiánya. Összességében tehát az egész emberi organizmus állapota, az immunrendszer jó működőképessége múlik azon, hogy elegendő D-vitamint tartalmaznak-e a vitaminraktáraink, avagy sem.

A D-vitamin túladagolás

Hazánk lakosságának közel hetven százaléka D-vitamin hiányos. Ez azt jelenti, hogy az egészségmegőrző képességük nagyon gyenge. Pedig a D-vitamint nem lehet túladagolni. Olyan hosszú éveken át kellene napi 10 ezer NE érték felett szedni, hogy a túladagolása szinte lehetetlen. Tanácsos tehát naponta pótolni, a kezelő orvossal konzultálni, és laborlelet alapján elfogadni a napi dózist az egészséges élet érdekében.

A D-vitamin forrásai

A szükséges mennyiség kisebb részét táplálkozás útján lehet a szervezetbe juttatni. A tengeri halak, elsősorban a lazac, szardínia, makréla és a tőkehalmáj, kaviár gazdagok D-vitaminban. Emellett a tojás sárgája, a borjúhús, marhahús és a csiperkegomba tartalmaznak D-vitamint. Talán meglepő, de a száz százalékos narancslé is hasznos D-vitaminforrás.

Ezek mind D2 vitaminok, amelyek a szervezeten belül alakulnak át D3 vitaminná. A másik természetes D-vitamin forrása a napsugár, ennek is az UVB sugarai. Hasznos tehát a hosszan tartó napozás, amikor az egész bőrfelületet tartósan éri a nap, így a D-vitamin a bőr alsó rétegeiben elraktározódik. Tudni kell viszont, hogy a fényvédő krémek jelentősen csökkentik a D3 vitamin képződését. Ha mindkét módon jutunk is valamennyi D-vitaminhoz, még abban az esetben is szükséges azonban annak napi pótlása.

Forrásjegyzék 

The Natural Med­i­cines Com­pre­hen­sive Database, http://naturaldatabase.therapeuticresearch.com/home.aspx?cs=&s=ND
Mayo Clinic, http://www.mayoclinic.com
WebMD, http://www.webmd.com
Amanda Ursell: Vitaminok és ásványi anyagok, M-Érték Kiadó, 2004
Berente Ágnes: Vitaminok kertje – Ásványi anyagok, nyomelemek és zöldségek, Vagabund Kiadó, 2009

 

 

Régebbi bejegyzések Újabb bejegyzések